1900 kr.

Allan Skovsgaard Wien - Kristendom

Duellen mellem Tor og Hvidekrist – om vikingernes vej til kristendommen

Hvordan kommer troende til at tro andet, end det de tror på? Hvordan kunne kristendommen vinde indpas i Norden?

Vi skal i dette foredrag skabe os et overblik over de store linjer i historiens gang omkring slutningen af 900-tallet og begyndelsen af 1000-årene i Europa og Norden, og vi vil også trække tråde tilbage til tidligere religiøse lag i Europa og Norden.

Vi skal bl.a. følge Harald Blåtand på tæt hold og se, hvordan han både storpolitisk og praktisk måtte vægte for og imod denne nye religion fra syd, og vi vil blive klogere på, hvad den betød samfundsmæssigt. Med Harald Blåtands beslutning om, at Danmark nu var kristent, blev landet for alvor en kirkeprovins, helt frem til begyndelsen af 1100-tallet, hvor vi fik vort eget ærkebispesæde i Lund.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor og tavle.

Allan Skovsgaard Wien
Jeg er cand.mag. i religionsvidenskab og engelsk og har i mere end 20 år rejst rundt i landet med mine foredrag. Gennem årene har jeg også undervist på folkeuniversiteter mange steder i landet. Mine interessefelter spænder bredt, og jeg har blandt meget andet studeret sagaer samt islandsk kultur og historie. Hjemmeside: www.allanwien.dk