Hitler-officeren og menneskesmugleren, der blev Danmark en god mand

Historien om værnemagtsofficeren Günter Toepke Nazistisk Liga hjælper tyskere ud af Danmark kunne man læse i Politiken i november 1947.

Manden bag overskriften var en tidligere officer i den tyske værnemagt Günter Toepke. I Danmark havde han først været de danske myndigheder behjælpelig med at skaffe tyske flygtninge ud af bl.a. Oksbøllejren, men under dette arbejde havde han misbrugt sin betroede stilling til at skaffe tyske (nazistiske) videnskabsmænd ud af Det Tredje Rige og til eksil i Argentina. Så røg han i fængsel, men kun kort tid, fordi Forsvarets Efterretningstjeneste fik brug for ham.

Toepkes historie vil føre os gennem Anden Verdenskrig over Stalingrad til generalstaben i Silkeborg og ind i Den Kolde Krig.

Foredraget baserer sig på foredragsholderens bog fra 2017.
Varighed: Ca. 1,5 – 2 timer.
Udstyr: PowerPoint projektor.

John V. Jensen
Jeg er erfaren foredragsholder, ansat som museumsinspektør på Vardemuseerne siden 2005 og forfatter til bøger og artikler om bl.a. om de tyske flygtninge i Danmark fra 1945-49 og andre emner vedrørende Anden Verdenskrig. Derudover har jeg skrevet om kunst og kulturhistorie herunder Nymindegab-malerne og maleren Otto Frello.