Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Troskab – Frederik 4. og Anna Sofie Reventlow

Frederik 4. var en passioneret konge, beundrer af kvinden og et lidenskabeligt menneske. I livet mødte han store pligter, og han sled sig op i arbejdet for sit rige. 24 år gammel indgik han pligtægteskab med Louise, men først i ægteskabet med Anna Sofie fandt han ro, hengivenhed og den kærlighed, der bar ham gennem store sorger og bekymringer i sin tid som konge, hvor det danske rige blev ramt af Danmarks største pestepidemi, Store Nordiske Krig, Københavns brand, iskolde vintre og sjaskvåde somre – og ikke mindst hans ulykkelige forhold til kronprinsen.

Fra sine rejser førte han inspiration af barokkens byggerier med sig til Danmark, som vi kan glæde os over som nogle af vores skatte i danske bygningskunst.

Lisbeths historiske roman “Troskab” forventes at udkomme i 2023.

Udstyr: Projektor til PC, bærbar mikrofon, bord på ca. 170 cm i længden til litteratur og rekvisitter

Lisbeth Weitemeyer
Jeg er cand.mag., dramaturg, historiker og forfatter og har i mere end 20 år holdt foredrag. Jeg fortæller om og underviser i emner inden for kommunikation, danmarkshistorie, nordiske forfatter og jul, og siden 2007 har jeg været ansat på Museet på Koldinghus som guide, dramaturg og fortæller. Hjemmeside: www.klarscene.com