Keramik

LER bliver til KERAMIK og KUNST

Til alle tider har mennesket brændt ler til keramik. Arkæologer finder krukker i forfædrenes grave med spor af mad og olier. For et par generationer siden kom vi med mad til kvinder på barsel i jydepotter. Og i dag valfarter vi til CLAY i Middelfart for at nyde synet af flot porcelæn. Foredraget byder på geologisk snak om lerets oprindelse, teglværkernes historie og giver eksempler på dansk design, når det er allerbedst. Jeg er rundviser i samlingerne på CLAY og medbringer et stort billedmateriale.

Foredraget kan suppleres med en udflugt, der kan indeholde:

• Rundvisning på CLAY
  • Guidet bytur i Middelfart
  • Rundvisning på Vejen Kunstmuseum eller Ehlers Samling i Haderslev, som begge har en stor keramiksamling.

Udstyr: Projektor, lærred og computer.

Inga Kofoed Andersen
Geologien blev min skæbne - en fascination af det danske landskab bestemte studieretningen og førte mig senere et smut forbi Miljøministeriet. Efter 10 år sagde jeg farvel til skærmtid, computermodeller og endeløse rækker af møder. I dag nyder jeg at være rejseleder for Albatros, Best Travel og andre danske rejsebureauer - hvor rejsen går til floder, vulkaner og bjerge i Europa, USA og Afrika. De sidste 25 år har jeg holdt foredrag om natur, kultur og maratonløb. Jeg er ekstern censor ved læreruddannelsen i geografi. Hjemmeside: www.vildmedgeologi.dk