Aarhus by og natur, billede af Aarhus

Aarhus Å

Aarhus Å løber tværs gennem byen. Her har byen hentet drikkevand og afleveret sit affald, og her har den ældre tids virksomheder hentet energi til vandmøller. Da vandmøllerne blev opgivet i 1870’erne voksede en helt ny bydel frem, og i 1930’erne blev åen overdækket for at skabe en Åboulevard, der sikrede trafikken og skabte torvepladser.

Nu er det hele åbnet igen, og målet er at genskabe en å med rent vand og måske kanosejlads helt op til Brabrand Sø. De mange fabrikker, der tidligere lå langs åen – bl.a. garverier, farverier og en margarinefabrik – er nu erstattet af forretninger og cafeer, og både de nye og de gamle byggerier har spændende historier at fortælle.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Ingen krav.

Henrik Fode
Jeg er magister i historie og forfatter til flere lokalhistoriske bøger, og jeg har gennem mere end 30 år holdt foredrag om historiske emner.