Henrik Fode - Postkort

Aarhus på postkortet

Det moderne postvæsen voksede frem i de sidste år af 1800-tallet, og de gamle, foldede breve blev afløst af ikke blot kuverter, men også af postkort.

Fra midten af 1890’erne kom der også billeder på, og de blev hurtigt med lokale motiver. Her ser vi fx Kystvejen, de første sporvogne, Søndergade med idylliske butikker og gadelivet, og postkortene indeholder ikke blot kulturhistorie, men også byhistorie.

Til foredraget hører vi om postkortenes historie frem til 1930’erne, hvor de mistede noget af deres glans, fordi de blev standardiserede, og produktionen i et vist omfang overgik til professionelle postkortforlag.
Udstyr: Ingen krav.

Henrik Fode
Jeg er magister i historie og forfatter til flere lokalhistoriske bøger, og jeg har gennem mere end 30 år holdt foredrag om historiske emner.