Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Agnes og Bodil

Kom med til et spændende foredrag om to fascinerende kvindeskikkelser.

Agnes Henningsen var med i den kulturradikale kreds omkring Georg Brandes. Hun kæmpede en livslang kamp for at have de samme muligheder og rettigheder som mænd og blev derfor meget udskældt i brede kredse. Hun var mor til Poul Henningsen, men var også en kvinde, der i sig selv kom til at betyde meget i nyere, dansk historie.

Bodil Koch blev verdens første kvindelige kirkeminister – og var det 13 år i træk! Hun opnåede en enorm respekt for sin faglige dygtighed og ubøjelige integritet. Hun var en meget flittig debattør i skrift og tale, og i 1947 skrev hun de sigende ord: ”Kvinden skal ikke blot sidde og værne de menneskelige Grundværdier, hun skal ud og kæmpe for at skabe et Samfund, der bygger paa disse menneskelige Værdier.”
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Ingen krav.

Hans Peter Rasmussen
Jeg er pianistuddannet fra både Aarhus og Köln, fortæller og foredragsholder gennem snart 40 år og lærer. Til mine foredrag fortæller jeg især om historiske emner og om særlige personer. Derudover spiller jeg klaverprogrammer og holder syng-sammen-stunder. Hjemmeside: www.hprforedrag.dk