Angela Merkel – ”Mor, kan en mand ikke være kansler i Tyskland”?

Angela Merkel har ledet Tysklands kristelige Demokrater (CDU) i knap 20 år – heraf næsten 16 år som kansler.

Foredraget beskriver hendes baggrund, opvækst og karriere frem til efteråret 2021, hvor hun går af som kansler. Født i Hamburg, og som spæd flyttet med familien til DDR. Efter opvækst og uddannelse i Østtyskland, kom hun – i forlængelse af Murens fald – under Helmut Kohls politiske vinger. Hun voksede siden til “den frie verdens leder” i takt med Tysklands ledende rolle i Europa.

Senest blev der tale om en Angela Merkel, der blev udfordret af et Tyskland i opbrud og en verdensomspændende pandemi. Med tysk formandskab i EU og Merkel i front, blev der etableret hjælpefonde på europæisk plan, som har gavnet hele fællesskabet og især de sydeuropæiske lande, hvor coronaudfordringerne har været særlig store.

Mogens Blume Schmidt
Jeg er uddannet fra Handelshøjskolen og har gennem en årrække været leder i erhvervslivet med opgaver over hele landet. Derudover har jeg været rektor på Den danske Eksportskole og har i snart 10 år holdt foredrag baseret på humor og indsigt. Hjemmeside: www.mogensblume.dk