Musik, sang og teater. Klaver

Bob Dylan og den amerikanske jeremiade – sange til tid og evighed

Den amerikanske sangskriver, sanger, musiker, digter, multikunstner og Nobelprismodtager Bob Dylan er en af verdens største og mest betydningsfulde nulevende kunstnere.

Til foredraget belyser og diskuterer Stig Dylans tekstunivers i relation til jeremiaden, som er et af de ældste, mest centrale og mest nationalt definerende greb i amerikansk litteratur, retorik og selvforståelse de sidste 400 år. En jeremiade er en opsang, en klagesang og profeti, og til foredraget skal vi se på, hvordan Dylan bruger denne tradition i sit enorme katalog af sange.

Vi ser også på det gamle og moderne Amerika, som sangene giver stemme. Og så skal vi lytte til Dylans sange og zoome ind på teksterne og deres temaer om politik, religion og mellemmenneskelighed. Mange af sangene handler om tidernes evindelige skiften, men vi skal se, om der alligevel er noget uforanderligt på spil i dem, som peger på noget, der ligger bagved eller uden for tiden: noget vi kunne kalde evigheden.

Ved foredragets begyndelse og slutning synger vi gerne en sang fra højskolesangbogen, hvis publikum ønsker det.
Varighed: 2×45 min. plus evt. pause.
Udstyr: Projektor til computer samt lydanlæg (hvis lydanlæg ikke forefindes, medanbringer foredragsholderen det selv). Hvis der er behov for mikrofon, medbringer foredragsholderen det selv.
Pris: kr. 2750,- (ekskl. transportudgifter).

Stig Nielsen
Fra jeg var ganske ung, har jeg været sangskriver og udøvende musiker, og siden 2007 har jeg udgivet albums. Derudover har jeg læst engelsk og dansk på universitetet, og gennem en årrække har jeg som højskolelærer undervist i litteratur, sangskrivning og filmhistorie. I dag holder jeg foredrag i forskellige foreninger, hvor jeg bl.a. deler min passion for musik, film, historier, myter og fortællinger.