Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Christian IV

I dette billedforedrag vil vi forsøge at nå hele vejen rundt om Christian IV, som var vor største konge på godt og ondt. Vi ser på hans mange byggerier, ikke mindst slottene, og på hans forsøg på at oprette kompagnier og virksomheder.

Desværre førte han Danmark ud i flere krige – hvoraf han kun vandt den første, så man næsten kan sige, at han rev ned med den ene hånd, hvad han byggede op med den anden.

Også kongens familieliv vil vi komme ind på, hvor ægteskabet med Kirsten Munk var det mest dramatiske. Blandt kongens svigersønner var Corfitz Ulfeldt med hvad deraf fulgte.
Udstyr: Projektor.

Steen Ivan Hansen
Jeg er cand.mag. i historie og middelalderarkæologi. Jeg har i 35 år holdt foredrag og arrangeret endagsture og rejser inden for emnerne historie og arkitektur. Foredragene er altid uden manuskript og med mange billeder - og med en lille humoristisk bemærkning i ny og næ. Hjemmeside: www.slotteogherregårde.dk