Da yankee’erne kom til Danmark

Dansk-amerikanske efterretningsrelationer i 1940’erne. Danmark har tætte forhold til USA og de amerikanske efterretningstjenester. Grundlaget for de gode forbindelser blev lagt i 1940’erne, hvor de danske modstandsfolk og officerer fra efterretningstjenester lærte deres amerikanske kolleger at kende i Stockholm. Danskerne imponerede amerikanerne, og derfor indledtes tidligt efter befrielsen tætte forhold mellem danske og amerikanske efterretningskredse – det er blandt andet på grund af disse, at Danmark og USA i dag har et fantastisk forhold.
Pris: kr. 2550,- (plus kørsel efter aftale)

Peer Henrik Hansen
Jeg er ph.d. i koldkrigs- og efterretningshistorie og har siden 1998 beskæftiget mig indgående med den kolde krig. Til daglig er jeg leder af Langelands Museum og Koldkrigsmuseum Langelandsfort og publicerer løbende om den kolde krig. Jeg har blandt andet været medforfatter til koldkrigsudredningen fra DIIS, til Kulturstyrelsens bog om den kolde krigs anlæg i Danmark og har selv udgivet en række bøger og artikler om den kolde krig, heriblandt Cubakrisen 1962 og Berlin. Min bog fra 2011 "Second to none - US intelligence in northern Europe 1943-1946" blev indstillet og shortlistet til den internationale pris "Intelligence Book of the year 2012".