1900 kr.

Historie, soldater på vej i krig

Den spanske borgerkrig, Guernica og Gustaf

Et foredrag om den spanske borgerkrig, der startede i juli 1936, sluttede efter næsten fire blodige år i marts 1939 og stadig er et åbent sår for mange spaniere. Forløbet giver os indsigt i, hvordan nationale og nationalistiske spændinger dengang endte i borgerkrig,  og  selvstændighedsbevægelser stadig i dag udløser store spændinger mange europæiske lande.

Den spanske borgerkrig var et opgør mellem Folkefronten, et demokratisk valgt venstreorienteret styre, der kæmpede mod kongedømmet, for folkestyre, sociale reformer og udligningen af de enorme klasseforskelle i det spanske samfund i 1930-er, og så kongetro fascister med general Franco i spidsen.
Francos styre vandt, og Franco var spansk diktator fra 1939 til 1975, hvor han døde, og det spanske kongedømme blev genoprettet under en demokratisk konstitutionel forfatning.
Borgerkrigen i Spanien blev også en generalprøve på 2. Verdenskrig. Tusindvis af frivillige fra hele Europa også fra Danmark tog til Spanien under borgerkrigen for at på Folkefrontens side mod Francos fascistiske styrker.

I foredraget indgår flere videoer om borgerkrigen samt omtale af
-den danske digter Gustaf Munch-Petersen, der tog til Spanien som frivillig og kæmpede på Folkefrontens siden. Han blev dræbt sidst i marts 1838. -den spanske maler Pablo Picassos verdensberømte antikrigsmaleri “Guernica”, som Picasso malede i foråret 1937.

Foredragsholderen er en af de største kendere i Danmark af den spanske borgerkrig.

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.