Den Splittergale Spillemand

Et spændende foredrag der går fra Jacobs arbejde på Kirkens Korshærs Varmestue i Fiskergade til Den Rejsende Højskole, hvor han sejlede Middelhavet tyndt i en rusten lodsbåd. Senere kom han i musikalsk lære hos gamle gårdmusikanter og spillemænd. Han kom til at spille med kurdere og kom 38 dage i tyrkisk fængsel for at have optaget et kassettebånd med kurdisk musik. Jacobs vej førte også forbi forsamlingshuse, fængsler, psykiatri topmøder og sigøjnerghettoer i store dele af Europa, hvor han har optrådt med gruppen De Splittergale, som han ledede i 28 år.

Foredraget krydres med musikeksempler og fotos. Ligeledes bliv der mulighed for fælles sang fra Senior- og Højskolesangbogen.

Jacob Hogrebe
Jeg spiller harmonika og har over 45 års erfaring som musiker. Jeg har blandt andet lært af de gamle gårdmusikanter og spillemænd samt de østeuropæiske romaer. Gennem 10 år var jeg fast akkompagnatør for den legendariske gårdmusikant Perletand, og jeg har gennem 28 år ledet gruppen De Splittergale, hvor psykisk sårbare optræder med gårdsange, gøgl og musik. Gennem mere end 30 år har jeg holdt foredrag om gårdsangere, spillemænd, ungarske romaer og De Splittergale. Hjemmeside: www.baggaardsmusik.dk, www.desplittergale.dk