Der var en ejendommelig Poesi over Stedet – om malerkolonien i Nymindegab

I slutning af 1870’erne kom maleren Laurits Tuxen til Nymindegab og fattede hurtigt kærlighed til stedets ejendommelige poesi, som han betegnede det. Siden fulgte en række andre malere i Tuxens fodspor til Nymindegab, og i tiden omkring Første Verdenskrig (1914-18) var der en helt lille kunstnerkoloni ikke uden lighed med den i Skagen om end i et mindre format.

I foredraget oplever vi Nymindegabmalernes Nymindegab og ikke mindst deres billeder, der rummer fortolkninger af stedets ejendommelige poesi.

Vi skal høre om områdets helt specielle naturforhold og de store forandringer, som dette landskab har gennemgået. Foredraget er baseret på foredragsholderens bog fra 2013.
Varighed: Ca. 1,5 – 2 timer.
Udstyr: PowerPoint projektor.

John V. Jensen
Jeg er erfaren foredragsholder, ansat som museumsinspektør på Vardemuseerne siden 2005 og forfatter til bøger og artikler om bl.a. om de tyske flygtninge i Danmark fra 1945-49 og andre emner vedrørende Anden Verdenskrig. Derudover har jeg skrevet om kunst og kulturhistorie herunder Nymindegab-malerne og maleren Otto Frello.