Aarhus by og natur, billede af Aarhus

Det bedste af Aarhus – fredede bygninger

I glimt passerer vi dagligt bygninger, som uundgåeligt får os til at tænke: Hvor er de dejlige og smukke. Det er de fredede bygninger, vi taler om. Dem der er en del af i kommunen. Mere præcist drejer det sig om ca. 50 bygninger, men hvor ligger de, hvad er de for nogle, og hvorfor og hvornår er de blevet fredet?

Disse spørgsmål får vi svar på til foredraget, som gerne skal være med til at skabe diskussion om begrebet “bygningsfredning”. Dette begreb er blevet aktuelt – ikke mindst fordi myndighederne i København arbejder med “affredning”!

Hvad vil affredning betyde for vores by, og hvilke aarhusianske bygninger kunne være i fare? Det skal vi se nærmere på.
Udstyr: Ingen krav.

Henrik Fode
Jeg er magister i historie og forfatter til flere lokalhistoriske bøger, og jeg har gennem mere end 30 år holdt foredrag om historiske emner.