Samfund og kultur, menneskeikoner

Det gode liv

Er den ideelle idé om velfærd for alle kun en tom frase, der dækker over noget materielt? Har vi glemt den åndelige og mentale dimension i livet? Disse spørgsmål tager foredragsholderen fat på i foredraget, hvor der også reflekteres over begrebet “lykke”.

Påstanden er, at “lykke” primært knytter mennesket til forbrug og “ydre velfærd” i form af velstand og materialisme. Forbrug har afløst religion som et menneskeligt åg. Tanken om det lykkelige materielle liv indebærer også, at mennesket får sværere og svære ved at finde løsninger på de store problemer, som livet også rummer.

Foredragsholderen argumenterer for, at det i dag er vigtigere at fokusere på “trivsel”, som udtryk for indre velfærd.
Og hvad er så trivsel? Hvad skal der til, for at mennesket også kan trives i en tilværelse, hvor problemerne i livet skal tackles i takt med, at de dukker op og påvirker det lykkelige liv? I foredraget knyttes trivsel til engagement, mening med livet, positive relationer og det at lykkes med livet mentalt. Når dét lykkes, kan vi leve det gode liv.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor og en bærbar pc. Foredragsholderen tager sin egen bærbare pc og kabler med, som kan benyttes, hvis der fra projektoren er en vga- og/eller hdmi-udgang. I flere af foredragene er der brug for et lydanlæg – dette aftales nærmere ved booking. Ved foredrag i større lokaler er der brug for knaphulsmikrofon.
Pris: kr. 1900,- (ekskl. transportudgifter).

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.