Historie, soldater på vej i krig

Et andet billede af besættelsen?

De fem forbandede år’ er en af de mest benyttede betegnelser for besættelsen af Danmark 1940-45. Men for tusindvis af danske kvinder betød besættelsestiden også varme følelser. Varme følelser for besættelsesmagtens soldater. Og det var sjældent omkostningsfrit at forelske sig i den “forkerte”. Hør om kvindeskæbner, kærlighedshistorier i krigens kølvand og konsekvenser for det afkom, nogen kaldte drageyngel.

Kan kærligheden overvinde alt? Og kan man få et godt liv på trods af skam, afsky, frygt og fortielser? Det hører vi om til foredraget, som bl.a. bygger på Lotte Printz’ arbejde med formidlingsprojektet Krigsbørnskaravanen, der er dannet af børn af “tyskerpigerne”.
Udstyr: Projektor – gerne med lyd.
Praktiske oplysninger: Oplægget tilbydes også (til forhøjet pris) som en samtalesalon mellem foredragsholderen og et eller flere af krigsbørnene.

Lotte Printz
Intet emne er for småt. Intet for stort. Som journalist skal jeg kunne sætte mig ind i hvad som helst - og formidle det. Det har jeg siden 2010 gjort via min platform "Liv i Historien", hvor især indsamlede erindringer og historiske emner danner baggrund for mine oplæg. "Liv i Historien" bringer historien til live og levet liv frem i lyset. Hjemmeside: www.livihistorien.dk