Historie, soldater på vej i krig

Første Verdenskrig

Et af Europas værste mareridt, Første Verdenskrig, ligger nu 100 år tilbage. Med udgangspunkt i dette skal vi til foredraget høre om, hvorfor krigen overhovedet skulle begynde, når nu ingen ønskede den, og ingen havde noget særligt at slås for.

Vi hører om baggrunden for krigen, ser på stormagternes roller, går på besøg i skyttegravene og fejrer jul sammen med soldaterne. Vi følger en kronprins i en åben vogn, Lenin i en togvogn og krigsskibe langs Jylland. Og vi hører en række anekdotiske historier fra både fronten og hjemmefronterne.
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Ingen krav.

Hans Peter Rasmussen
Jeg er pianistuddannet fra både Aarhus og Köln, fortæller og foredragsholder gennem snart 40 år og lærer. Til mine foredrag fortæller jeg især om historiske emner og om særlige personer. Derudover spiller jeg klaverprogrammer og holder syng-sammen-stunder. Hjemmeside: www.hprforedrag.dk