Folkets forår 1848

1848 blev et uroligt år i det meste af Europa. Folket rejste sig mod enevælden, og opstanden førte i mange europæiske lande til folkestyre.

I Danmark kulminerede det d. 21. marts, hvor 15.000 mennesker gik i demonstrationstog til Christiansborg Slot for at få den enevældige konge Frederik VII til at opgive enevælden til fordel for folkestyre. Få dage før var en lignende demonstration i Stockholm endt i vold med 30 dræbte. Spændingen var intens denne kolde martsdag i hovedstaden: Hvordan ville det gå i Danmark?
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor og en bærbar pc. Foredragsholderen tager sin egen bærbare pc og kabler med, som kan benyttes, hvis der fra projektoren er en vga- og/eller hdmi-udgang. I flere af foredragene er der brug for et lydanlæg – dette aftales nærmere ved booking. Ved foredrag i større lokaler er der brug for knaphulsmikrofon.
Pris: kr. 1900,- (ekskl. transportudgifter).

Supplerende foredrag:
Foredraget kan fx suppleres med Steen Ole Hedelund Jørgensens andre historiske foredrag om vejen mod folkestyre, demokrati og velfærd, som vi kender det i dag. Temaet kredser om landboreformerne sidst i 1700-tallet, de store territoriale tab i begyndelsen af 1800-tallet, enevældens fald i 1848 og om udviklingen af velfærdsstaten frem til i dag.

Læs om foredraget “Fra europæisk stormagt til lilleputnation” her.
Læs om foredraget “Grundtvig og folket, adel og bønder – fra adelsstyre til folkestyre” her.
Læs om foredraget “Fra almisser til velfærd” her.

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.