Samfund og kultur, menneskeikoner

Forsamlingshuset – fortællinger, fest og fællesskaber

Du har højst sandsynligt selv været der ved en eller flere lejligheder. For forsamlingshuset har alle dage dannet ramme om familiesammenkomster, folkelige bevægelser, fritidsaktiviteter og -forlystelser.

Forsamlingshuset er en skattekiste af minder, og det har haft en kolossal betydning for det gode liv på landet og i de små lokalsamfund. Men den folkelige institution har også i perioder haft trange kår og fået kamp til stregen af blandt andet romfromage, fjernsyn og finkultur.

Kom med om bag murene, hvor der er masser af fest, farver og fortællinger om alt fra politiske rebeller, bankospil og afdansningsbal til folkeoplysning og fællesspisninger – og alt muligt andet, som har skabt liv i forsamlingshusene fra midten af 1800-tallet og frem til i dag.
Udstyr: Projektor.

Lotte Printz
Intet emne er for småt. Intet for stort. Som journalist skal jeg kunne sætte mig ind i hvad som helst - og formidle det. Det har jeg siden 2010 gjort via min platform "Liv i Historien", hvor især indsamlede erindringer og historiske emner danner baggrund for mine oplæg. "Liv i Historien" bringer historien til live og levet liv frem i lyset. Hjemmeside: www.livihistorien.dk