1900 kr.

Historie, soldater på vej i krig

Forstaden – Familiens paradis eller ligusterfascisme?

Forstaden er blevet kaldt almindelighedens historie. Efter 2. Verdenskrig og velfærdssamfundets indtog blev forstadslivet den foretrukne livsform blandt os danskere, og over halvdelen af befolkningen er i dag født og opvokset i et forstadskvarter – af den ene eller den anden slags.

Alligevel eller måske netop derfor løber slotte- og herregårde og de kulørte kollektiver, som skød op i Danmark samtidig med, at forstaden havde vokseværk, oftest med den historiske, arkitektoniske eller kulturelle bevågenhed.

Det råder vi bod på i det her foredrag, hvor vi blandt andet ser på forstaden som fænomen, dens historie og opståen, og hvorfor den deler vandene. For nogen er forstaden nemlig indbegrebet af det gode liv. For andre et konformt mareridt. Forstaden er elsket og udskældt.

På ‘rejsen’ til forstaden lister vi os både ind bag ligusterhækken til parcelhuset og besøger det brutale betonbyggeri, der også kendetegner forstaden i dele af Danmark. Og fortællinger fra forstadsfolket og nogle af de fordomme, som er flyttet med, og som florerer i bedste velgående, får lov at flyve i øst og vest.

Lotte Printz
Intet emne er for småt. Intet for stort. Som journalist skal jeg kunne sætte mig ind i hvad som helst - og formidle det. Det har jeg siden 2010 gjort via min platform "Liv i Historien", hvor især indsamlede erindringer og historiske emner danner baggrund for mine oplæg. "Liv i Historien" bringer historien til live og levet liv frem i lyset. Hjemmeside: www.livihistorien.dk