1900 kr.

Verden rundt, globus

Fra Johannesburg til Krüger Park

Til foredraget tager vi på en rejse til Sydafrika i ord og billeder. Vi starter i Johannesburg, hvor vi ser den store forskel mellem rig og fattig og får indblik i, hvordan de hvide forskanser sig med pigtråd rundt om villaerne. Vi besøger det sted, hvor ledelsen af ANC og Nelson Mandela i 1963 blev anholdt og senere fik livsvarige fængselsdomme.

Og vi besøger Krüger Park, hvor vi får lejlighed til at komme tæt på en stor del af parkens rovdyr som fx løver, elefanter, leoparder, næsehorn og sjældne fugle. I området syd for Johannesburg ser vi gamle guldgraverområder på panoramaruten, og vi oplever verdens næststørste canyon ved Blyde River og “menneskets vugge”, hvor de første hominider (menneskelignende aber) blev fundet.
Varighed: 2×45 min. (45 min. foredrag og ca. 45 min. rejsefilm, bestående af videooptagelser og stilbilleder krydret med speak og baggrundsmusik).
Udstyr: Lærred el.lign. Ved større forsamlinger også mikrofon. Bærbar computer, projektor og højtalere kan medbringes, hvis det ikke kan stilles til rådighed.

Eigil Lyhne
Jeg er uddannet socialrådgiver og har i 9 år været ledende misbrugskonsulent i Aarhus Amt, og jeg har også været forstander for flere misbrugsinstitutioner i mange år. Jeg har mere end 15 års erfaring som foredragsholder, og som leder har jeg ofte holdt foredrag om sociale forhold. Inden for de sidste 20 år har jeg "rejst verden tynd" og lavet mange rejsefilm.