Grænselandets sange

Mange digtere har beskrevet Sønderjyllands historie og givet os et poetiske indblik i en helt særlig egn i Danmark. Naturen, mentaliteten og historien optager os, og vi har i højskolesangbogen flere sange, som er knyttet til Sønderjylland. Birgitte fortæller om de begivenheder, der knytter sig til sangene, om digterne og komponisterne.

I 2020 kunne vi markere 100 året for Genforeningen og vore blikke rettes imod Sønderjylland. Vi vil synge de sønderjyske sange, fortælle historien og glæde os over en hel unik grænseegn, med gensidig respekt og forståelse mellem dansk-sindede og tysk-sindede på begge sider af grænsen.

Birgitte Hansen
Gennem mange år har jeg siddet ved klaveret og formidlet højskolesange i ord og toner. Jeg har været højskolelærer ved forskellige højskoler og var i 15 år forstander for Skælskør Folkehøjskole, hvor jeg etablerede en stærk sangtradition med bl.a. kor-kurser i tæt samarbejde med komponist Michael Bojesen. Jeg har over 25 års erfaring med at holde foredrag om musik og højskolesang. Hjemmeside: www.sangforedrag.dk