2000 kr.

Grønland fra koloni til selvstyre

Hvordan er det inuitiske samfund i Grønland blevet ændret ved mødet med europæerne i form af hvalfangere og den danske kolonisation? Hvorfor har det været så svært at gøre Grønland til en ligestillet del af det danske rige? I dag er grønlandsk det officielle sprog, men skal dansk også fremover være det første fremmedsprog?

Det tager biolog Uwe Lindholdt fat på til foredraget, hvor han også kommer omkring spørgsmål som: Hvordan går det med de gamle erhverv som fangst og fiskeri og de nye med udvinding af vandkraft, olie, kul og mineraler, landbrug i Sydgrønland og udvikling af turismen? Hvilke fordele og ulemper giver den globale opvarmning i Grønland? I dag har Grønland selvstyre med en stor grad af selvforvaltning, men stadig med et stort økonomisk tilskud fra Danmark. Hvilke ønsker og muligheder har Grønland for at blive helt selvstændig engang i den nærmeste fremtid?

Uwe har boet, arbejdet og været guide for turister i Grønland, så hans viden om landet bygger på stor erfaring.
Udstyr: Foredragsholderen medbringer selv projektor, men det er en fordel, hvis der er et godt lærred i lokalet. Ved mange tilhørere er der brug for mikrofon. Kortere foredrag kan også aftales.

Pris: kr. 2000,- og 2,19 kr. pr. km i kørselsgodtgørelse fra enten København, Hirtshals eller Aabenraa.
Desuden har Uwe også foredrag om Grønlands flora, Grønlands sæler og om traner.

Uwe Lindholdt
Jeg er uddannet cand.scient. i biologi og kemi og har gennem mange år været ansat i gymnasieskolen. Derudover har jeg været formand for Danmarks Naturfredningsforening og har etableret Grønlands første natur- og miljøforening. Jeg har boet og rejst meget i Grønland og været guide her, og så har jeg været med på Galathea 3-ekspeditionen, hvor vi undersøgte pukkelhvalerne i Grønland. Gennem flere år har jeg nu holdt foredrag, og jeg har desuden skrevet mange artikler og bøger om natur- og miljøforhold. Til alle mine foredrag lægges der op til efterfølgende spørgsmål og diskussion.