Historie, soldater på vej i krig

Gustaf

Et foredrag om digteren Gustaf Munch Petersen (1912-1938), der i 1937 forlod hjemmet i Gudhjem, sin højgravide kone og en datter på ét år for at tage til Spanien som frivillig i den spanske borgerkrig. Han blev dræbt i marts 1938, og hans lig blev aldrig fundet.

I foredraget indgår oplæsning af breve, som Gustaf Munch Petersen lige til det sidste skrev til familien på Bornholm.
Foredragsholderen er en af de største kendere af Gustaf Munch Petersen og den spanske borgerkrig i Danmark.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor og en bærbar pc. Foredragsholderen tager sin egen bærbare pc og kabler med, som kan benyttes, hvis der fra projektoren er en vga- og/eller hdmi-udgang. I flere af foredragene er der brug for et lydanlæg – dette aftales nærmere ved booking. Ved foredrag i større lokaler er der brug for knaphulsmikrofon.
Pris: kr. 1900,- (ekskl. transportudgifter).

Supplerende foredrag:
Foredraget kan fx suppleres med Steen Ole Hedelund Jørgensens foredrag “Guernica”, som også handler om Spanien og den spanske borgerkrig. De to foredrag er højaktuelle pga. den spændte situation i Catalonien med striden om selvstændighed.

Læs om foredraget “Guernica” her.

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.