Litteratur, forfattere og fortælling, bøger

Han stod så godt for hug – introduktion til islandske sagaer

Når Ravnkel Frøjsgode red til den årlige nationale samling på Tingsletten, var det altid med bevidstheden om, at han var stærkere end alle andre, og derfor gav han sig aldrig i tvister. Det blev hans fald – og heldigvis for det, tænker vi som læsere. Så var der da en smule retfærdighed til i den hårde og nøjsomme livsførelse i det hedenske Island. Men nej. Sidst i sagaen vinder Ravnkel sig endog endnu mere gods end før hans fald.

Vi skal i dette foredrag høre om sagaernes verden og samfund. Det var ikke kun de stramme sociale og religiøse forhold, der bestemte høvdingens handlinger. Ære tab, skam og selvhævdelse er nogle af stikordene til folks handlemønstre i sagerne.
Udstyr: Projektor og tavle.

Allan Skovsgaard Wien
Jeg er cand.mag. i religionsvidenskab og engelsk og har i mere end 20 år rejst rundt i landet med mine foredrag. Gennem årene har jeg også undervist på folkeuniversiteter mange steder i landet. Mine interessefelter spænder bredt, og jeg har blandt meget andet studeret sagaer samt islandsk kultur og historie. Hjemmeside: www.allanwien.dk