Historie, soldater på vej i krig

Holger Danske

Holger sidder på Kronborg, klar til at gå til kamp, når landet stedes i våde – han springer op, så skægget, der er vokset fast i bordet, vil splitte dette bord af sten ad, og så vil han slå alle fjender.

Sådan kender vi fortællingen om Holger Danske, der efter sigende var den største af alle helte. Men hvordan er historien egentlig? Hvem var Holger Danske? Hvis han altså overhovedet var til?

Til foredraget kommer vi langt tilbage i historien til den første del af middelalderen og hører om både livet og forholdene dengang og om selve sagnet om Holger den Danske, eller “Ogier le Danois”. Det er en storslået fortælling, hvor fortidens store hændelser væver sig ind i nutidens begivenheder.
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Ingen krav.

Hans Peter Rasmussen
Jeg er pianistuddannet fra både Aarhus og Köln, fortæller og foredragsholder gennem snart 40 år og lærer. Til mine foredrag fortæller jeg især om historiske emner og om særlige personer. Derudover spiller jeg klaverprogrammer og holder syng-sammen-stunder. Hjemmeside: www.hprforedrag.dk