1900 kr.

Samfund og kultur, menneskeikoner

Intethedens Brigade

En analyse af mediernes magt. Synspunktet er, at tidens medier, spindoktorer og meningsdannere manipulerer med folk ud fra en tese om, at vi ikke kan danne vores meninger selv.

Denne tese er forkert og sættes under angreb i foredraget, hvor der vises eksempler på mediemanipulation, som foredragsholderen selv har produceret til TV Avisen. I foredraget rejses også den påstand, at især unges store forbrug og afhængighed af sociale medier er udtryk for ny-religiøsitet.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor og en bærbar pc. Foredragsholderen tager sin egen bærbare pc og kabler med, som kan benyttes, hvis der fra projektoren er en vga- og/eller hdmi-udgang. I flere af foredragene er der brug for et lydanlæg – dette aftales nærmere ved booking. Ved foredrag i større lokaler er der brug for knaphulsmikrofon.
Pris: kr. 1900,- (ekskl. transportudgifter).

Supplerende foredrag:
Foredraget kan fx suppleres med Steen Ole Hedelund Jørgensens andre foredrag, som også giver aktuelle eksempler på, hvordan mennesker, politik og medier er afhængige enheder i det moderne samfund. Foredragene tager også fat på spørgsmålet om, hvorvidt det er særligt demokratisk, at magtfulde toppolitikere baserer deres resultater på valgdagene på spin og selvpromovering i medierne, eller om det skal udlægges som moderne manipulation? Det diskuteres også, om de sociale medier skader demokratiet.

Læs om foredraget “Trump og skakmat – fuser eller trumf” her.
Læs om foredraget Sociale medier – og Fake News” her.

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.