2000 kr.

Isbjørnen – Ishavets konge

Til dette foredrag fortæller Uwe Lindholdt om isbjørnens jagtteknik, fødevalg og formering og om de videnskabelige undersøgelser heraf.

For hvordan er isbjørnen tilpasset det arktiske klima? Hvordan er den beslægtet med de andre bjørne? Hvilken rolle spiller den for inuitterne, og hvorfor er der jagt på isbjørne i Grønland? Hvor farlige er isbjørne for mennesker? Hvordan påvirker jagt, klimaændringer og forurening isbjørnene? Hvordan ser den nærmeste fremtid ud for isbjørnen, og vil den også i fremtiden være ishavets konge?

Disse spørgsmål gør biolog Uwe os klogere på, når han indvier os i sine erfaringer fra sin tid, sine rejser og sine oplevelser som beboer og guide i Grønland.
Udstyr: Foredragsholderen medbringer selv projektor, men det er en fordel, hvis der er et godt lærred i lokalet. Ved mange tilhørere er der brug for mikrofon. Kortere foredrag kan også aftales.

Pris: kr. 2000,- og 2,19 kr. pr. km i kørselsgodtgørelse fra enten København, Hirtshals eller Aabenraa.
Desuden har Uwe også foredrag om Grønlands flora, Grønlands sæler og om traner.

Uwe Lindholdt
Jeg er uddannet cand.scient. i biologi og kemi og har gennem mange år været ansat i gymnasieskolen. Derudover har jeg været formand for Danmarks Naturfredningsforening og har etableret Grønlands første natur- og miljøforening. Jeg har boet og rejst meget i Grønland og været guide her, og så har jeg været med på Galathea 3-ekspeditionen, hvor vi undersøgte pukkelhvalerne i Grønland. Gennem flere år har jeg nu holdt foredrag, og jeg har desuden skrevet mange artikler og bøger om natur- og miljøforhold. Til alle mine foredrag lægges der op til efterfølgende spørgsmål og diskussion.