Jeanne d’Arc – Heks eller Helgen

I ord og billeder beskrives Jeanne d’Arcs rejse fra barndom til bål. Aase Thomassen, forfatter til bogen Jeanne d’Arc Heks eller Helgen har med sit kamera rejst i Jeanne d’Arcs fodspor. Om det siger forfatteren: “Det har været en lang og lærerig rejse at følge kvinden, som nogen kaldte heks andre helgen. Jeg har fulgt hende med en blanding af forundring og beundring og ikke mindst med en dyb respekt for hendes mod til at trodse traditioner og følge sin overbevisning. Med engagement og tro som våben tog hun kampen op mod overmagten.

Jeanne d’Arc blev kun 19 år. Hun døde for sin sag, men hun døde ikke forgæves. Hun blev et symbol og hendes mod og handlinger inspirerer stadig næsten 600 år efter hendes død.

Varighed: 2x 40 minutter

Udstyr: Gerne lærred og projektor, mikrofon og højtaler hvis nødvendigt.

Aase Thomassen
Jeg blev aldrig træt af at lytte, når mine bedsteforældre fortalte om deres kamp for det daglige brød. I respekt for deres og andres indsats, skrev jeg min første bog. Den er siden fulgt op af andre skæbnefortællinger og af bøgerne Hawai'i Naturens Mesterværk og Jeanne d'Arc Heks eller Helgen Hjemmeside: www.aasethomassen.dk