Natur, Lønstrup, Vesterhavet

Jysk sprog og lune

Jysk forsvinder desværre snart som levende sprog, men her er en sjælden mulighed for at opleve det i levende live. Fortalt af en, der har vestjysk som sit modersmål.

Foredraget indeholder en lang række gode og muntre historier fra Blicher til Valdemar Høgsberg kædet sammen med betragtninger over jysk, der jo er et verdenssprog med mange dialekter.

I kan få hele foredraget på jysk eller i en mere østvendt udgave, hvor historierne er kædet sammen af forklaringer på rigsdansk.
Varighed: 120 min.
Pris: kr. 1750,- (plus transport efter aftale)

Jens Frydendal
I 1950'erne var jeg barn. I 1960'erne gik jeg i skole. I 1970'erne var jeg under uddannelse. I 1980'erne var jeg skovfoged ved Hedeselskab. I 1990'erne var jeg leder af Naturskolen i Viborg Kommune hvilket jeg er fortsat med i 00'erne og 10'erne indtil 1. marts 2016, hvor jeg gik på efterløn. Hvad der sker i 2020'erne og 30'erne ved ingen. Til gengæld er udsigterne for 2050'erne og fremad ret forudsigelige. Hjemmesidehttps://www.jensfrydendal.dk/