Historie, soldater på vej i krig

Kulturen omkring Ringkøbing Fjord på cykel

Ringkøbing Fjord har i årtusinder været levested for mennesker, og dette fascinerende område skal vi høre om til foredraget. Vi ser frilandsmuseet Dejbjerg Jernalder og hører om jernaldermenneskets levevilkår, og vi ser Dejbjergvognen, der er kollega til Solvognen på Nationalmuseet.

På Bundsbæk Mølle ser vi eksempler på gammelt håndværk og udstillinger om rakkerne; datidens “kasteløse” befolkning. Vi hører om Bork Vikingehavn, hvor vikingernes liv skildres i et levende museum. I Esehusene fra slutningen af 1800-tallet får vi indtryk af, hvor effektivt fiskerne sammen med Ese-pigerne fik store fangster i land og eksporterede fiskene sydpå.

Derudover beskrives fjordens dannelse og naturmæssige ændringer gennem tiden, og vi hører, hvordan den lokale befolkning i dag prøver at finde en fremtid.
Varighed: 2×45 min. (45 min. foredrag og ca. 45 min. rejsefilm, bestående af videooptagelser og stilbilleder krydret med speak og baggrundsmusik).
Udstyr: Lærred el.lign. Ved større forsamlinger også mikrofon. Bærbar computer, projektor og højtalere kan medbringes, hvis det ikke kan stilles til rådighed.

Eigil Lyhne
Jeg er uddannet socialrådgiver og har i 9 år været ledende misbrugskonsulent i Aarhus Amt, og jeg har også været forstander for flere misbrugsinstitutioner i mange år. Jeg har mere end 15 års erfaring som foredragsholder, og som leder har jeg ofte holdt foredrag om sociale forhold. Inden for de sidste 20 år har jeg "rejst verden tynd" og lavet mange rejsefilm.