Det gode liv, glade mennesker

Kunsten at bevare livsmodet trods modgang

I foredraget kommer Agnete ind på, hvad negative tanker gør ved os.

Tanker har enorme kræfter, og derfor er det vigtigt, at vi tænker positivt i stedet for negativt. Hun taler om de ting, der svækker vort immunforsvar: negative følelser, dårlig samvittighed, modløshed, afhængighed af omgivelserne og de tre former for ensomhed, som præger vort liv og samfund. Med kærligheden som udgangspunkt fortæller hun om de positive følelser, som styrker os og giver os livsglæde, hvor også kunsten at kunne tilgive er særligt vigtig.

Til slut samler hun trådene og fortæller om en af sine egne store livskriser: da hun mistede sit syn. Emnet har hun beskrevet i en bog med titlen Medvind i modgang.
Varighed: Ca. 1½ time plus evt. pause.
Udstyr: Ingen krav.
Praktiske oplysninger: Er optaget mandage.

Agnete Odgaard-Jensen
Jeg har snart 40 års erfaring som foredragsholder og er derudover forfatter. Jeg voksede op i Vestjylland og mistede som 25-årig mit syn pga. diabetes. I mere end 30 år var jeg informatør i Dansk Blindesamfund, og i dag leder jeg to mødesteder for synshandicappede i Thisted Kommune. Hjemmeside: www.soldrys.dk