Historie, soldater på vej i krig

Landarbejdere i slutningen af 1800-tallet

I 1834 havde Danmark cirka 1,2 millioner indbyggere, hvoraf cirka 3/4 boede på landet. I 1901 var indbyggertallet steget til 2,5 millioner, og nu boede godt halvdelen på landet.

I de mellemliggende år var befolkningstilvæksten med andre ord steget kolossalt, og væksten i byerne havde været nærmest eksplosiv. Heldigvis betød industrialiseringen, der for alvor slog igennem i sidste halvdel af 1800-tallet, at der blev skabt mange nye arbejdspladser til folket. Men der var også dem, der valgte en anden mulighed, nemlig at udvandre til Amerika.

Denne udvandring opslugte sammen med industrialiseringen den store befolkningstilvækst, hvilket fik betydning for andelen af mindre husmænd, landarbejdere og tjenestefolk. Og det er historien om disse landarbejdere, du kan høre om til foredraget.
Udstyr: Projektor.

Irene Hellvik
Jeg er kulturhistoriker, cand.mag. i historie og socialantropolog. Jeg er en garvet foredragsholder og arbejder som rejseleder for Viktors Farmor Adventure i Sydamerika, Mellemamerika, Balkan, Baltikum, Ukraine, Kaukasus samt Marokko. Jeg har fra 2000 til 2016 arbejdet som museumsinspektør på Dansk Landbrugsmuseum på Gl. Estrup, men har før det været ansat på Ølgod Museum, Århus Bymuseum og Den Gamle By i Århus. Jeg har mere end 20 års museumserfaring. Hjemmeside: www.hellvik.vpweb.dk