Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Leonora Christina – fra kongedatter til jammer

Hør den gribende historie om Leonora Christina, der var et af Christian IV’s mange børn. Hun blev født på Frederiksborg og voksede til dels op hos sin mormor, Ellen Marsvin. Som 15-årig blev hun gift med den højt begavede og veluddannede greve, Corfitz Ulfeldt, der som rigshofmester blev en af Danmarks mægtigste mænd.

Foredraget handler om Leonora Christinas og ægtemandens turbulente liv og om deres kærlighed til hinanden, men også om den ærgerrighed, forfængelighed og grådighed, der førte til deres undergang. Ulfeldt blev nemlig Danmarks største landsforræder og tyveknægt, hvilket førte til Leonora Christinas 22 år lange og ulykkelige fangenskab og Ulfeldts død og begravelse i det ukendte.

Foredraget suppleres af flotte billeder, rekvisitter og litteratur.
Varighed: 2×45 – 50 min. plus pause.
Udstyr: Bærbar mikrofon, projektor, lærred og et bord på ca. 170 cm i længden.

Lisbeth Weitemeyer
Jeg er cand.mag., dramaturg, historiker og forfatter og har i mere end 20 år holdt foredrag. Jeg fortæller om og underviser i emner inden for kommunikation, danmarkshistorie, nordiske forfatter og jul, og siden 2007 har jeg været ansat på Museet på Koldinghus som guide, dramaturg og fortæller. Hjemmeside: www.klarscene.com