2000 kr.

Madagaskar – Afrikas mærkelige ø

Et foredrag om øens historie – befolkning – og især natur.

Madagaskar er jordens fjerdestørste ø, og den blev adskilt fra Afrika og Indien for millioner af år siden. Den er befolket af mennesker af blandet afrikansk, indonesisk og arabisk herkomst, og den er hjem for fem procent af verdens plante- og dyrearter, hvoraf 80 procent er enestående for Madagaskar. Blandt de mest bemærkelsesværdige eksempler på biodiversitet er de mange halvaber (lemurer) og kamæleoner, de tre endemiske fuglefamilier, der altså kun findes på denne ø, baobabtræet, de over 11.000 endemiske plantearter (heraf 1.000 orkideer), de 155 pattedyr (heraf 144 endemiske), de 384 krybdyr (heraf 367 endemiske) og de 230 paddearter (heraf 229 endemiske).

Madagaskars unikke dyre- og planteliv gør øen til én stor naturpark med halvørken og savanne, frodige bjergområder, hvide sandstrande, jungle og regnskove. Det er en naturrigdom, der ganske enkelt ikke findes magen til andre steder, og på grund af øens voldsomme befolkningstilvækst, er det naturbeskyttende arbejde særdeles vigtigt.

Til foredraget hører vi om denne spændende ø, når biolog Uwe Lindholdt især fortæller om naturen fra en tur hertil i efteråret 2015.
Udstyr: Foredragsholderen medbringer selv projektor, men det er en fordel, hvis der er et godt lærred i lokalet. Ved mange tilhørere er der brug for mikrofon. Kortere foredrag kan også aftales.

Pris: kr. 2000,- og 2,19 kr. pr. km i kørselsgodtgørelse fra enten København, Hirtshals eller Aabenraa.
Desuden har Uwe også foredrag om Grønlands flora, Grønlands sæler og om traner.

Uwe Lindholdt
Jeg er uddannet cand.scient. i biologi og kemi og har gennem mange år været ansat i gymnasieskolen. Derudover har jeg været formand for Danmarks Naturfredningsforening og har etableret Grønlands første natur- og miljøforening. Jeg har boet og rejst meget i Grønland og været guide her, og så har jeg været med på Galathea 3-ekspeditionen, hvor vi undersøgte pukkelhvalerne i Grønland. Gennem flere år har jeg nu holdt foredrag, og jeg har desuden skrevet mange artikler og bøger om natur- og miljøforhold. Til alle mine foredrag lægges der op til efterfølgende spørgsmål og diskussion.