Historie, soldater på vej i krig

Manden der reddede verden fra en atomkrig

Året var 1983, da den kolde krig var på sit højeste. Alarmen gik i det topmoderne sovjetiske varslingsanlæg Serpukhov 15. USA havde affyret et atommissil mod Sovjetunionen.

Oberst Petrov burde straks have alarmeret Overkommandoen, men han fornemmede, at alarmen var falsk, og hans intuition reddede verden fra en atomkrig. Der var en fejl i alarmsystemet. Først blev han rost og hædret af den øverste ledelse, men “da røgen havde lagt sig” efter affæren, blev han tvangsfjernet til et mindre og ubetydeligt tjenestested.

Foredraget er en gennemgang af den sovjetiske OPERATION RYAN med dens mange detaljer, der reddede verden fra en atomkrig under den kolde krigs mest dramatiske periode, 1983-1984.
Varighed: 2×45 min. Kan tilpasses efter ønske.
Udstyr: Ingen krav.

Per Enevoldsen
Jeg er pensioneret efterretningsofficer med 40 års operativ erfaring i Politiets Efterretningstjeneste. I efterretningstjenesten har jeg arbejdet med kontraspionage, kontraterror og politisk ekstremisme.