Mao

Mao, det moderne Kinas skaber

Mao har som ingen anden enkeltperson haft betydning for det moderne kommunistiske Kina’s udvikling. Da formand Mao døde i 1976, var der overalt ægte landesorg over tabet af “den store rorgænger”, som han blev kaldt. Han var allerede i levende live blevet en legende og æres stadig overalt i Kina, bl.a. med det store Mausolæum på Den himmelske Freds Plads i Beijing.

Mao blev uddannet som lærer, og var allerede i 1919 med til at grundlægge den første demokratiske bevægelse i Kina. Han var også med i grundlæggelsen af Kina’s Kommunistiske parti i 1921 og blev gennem den berømte lange march i midten af 1930’erne snart partiets ubestridte leder.

Under 2. Verdenskrig deltog han i den nationale kamp mod Japan og demonstrerede gang på gang sin ubestikkelighed samtidig med at han fastholdt de kommunistiske idealer.

Den 1. oktober 1949 stod han på sin magts tinde, da han kunne udråbe Folkerepublikken Kina. Foredraget vil gøre rede for Mao som den store ideolog, som gennem utallige kampagner kom til at udsætte det kinesiske folk for store lidelser, især med den store Kulturrevolution. Det lykkedes ham ikke at omdanne Kina til et velfungerende kommunistisk samfund, men han fik skabt et alternativ til det ortodokse Sovjetunionen, et nationalistisk alternativ som i realiteten bygger videre på de gamle konfucianske principper.
Pris: kr. 2550,- (plus transport efter aftale)
Varighed: ca. 2 timer inkl. pause

Jørn Buch
Jeg er historiker og passioneret foredragsholder, med speciale i europæiske mindretal. Jeg er 73 år (født 1945) og blev student fra Tønder Statsskole i 1965. Læreruddannet på Haderslev Statsseminarium 1968. Cand.phil. i Historie fra Aarhus Universitet 1974. Seminarieadjunkt på Haderslev Statsseminarium 1973-1985. DR-Danmarks Radio 1985-1994 som specialmedarbejder i grænselandsspørgsmål, dansk-tyske relationer og mindretalsforhold. Deltager i FUEV-FUEN, Den europæiske Mindretalsunions kongres hos nationale mindretal rundt om i Europa. Hjemmesidewww.Jorn-Buch.dk