Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Marie Grubbe – et kvindeliv på slot og i hytte

17 år gammel blev adelsfrøkenen Marie Grubbe gift med Frederik 3.’s søn, Ulrik Frederik Gyldenløve. Men ægteskabet gik i stykker og Gyldenløve sendte Marie retur til hendes far på Tjele. Snart blev hun gift igen, forelskede sig i sin kusk, Søren, blev skilt igen og flygtede sammen med Søren til Falster, hvor de kom til at bo i Boerhuset ved Grønsund. Her gik Marie sin undergang i møde, da Søren kom i fængsel efter mordet på en skipper.

Historien om Marie Grubbe er historien om en kvinde, der fulgte sine lidenskaber og gik sine egne veje – bort fra tidens konventioner og forventninger til en kvinde af gammel, anset dansk adel, gift ind i kongehus og adelslægt. Men historien er universel. Den handler om kvinder – og mænd – til alle tider – og den bringer os både tilbage i tiden og frem til i dag.
Varighed: 2×45 – 50 min. plus pause.
Udstyr: Bærbar mikrofon, projektor, lærred og et bord på ca. 170 cm i længden.

Lisbeth Weitemeyer
Jeg er cand.mag., dramaturg, historiker og forfatter og har i mere end 20 år holdt foredrag. Jeg fortæller om og underviser i emner inden for kommunikation, danmarkshistorie, nordiske forfatter og jul, og siden 2007 har jeg været ansat på Museet på Koldinghus som guide, dramaturg og fortæller. Hjemmeside: www.klarscene.com