2000 kr.

Hitler stående i en kørende bil

Min far og bedstefar overlevede Hitler

Til foredraget hører vi om grænselandets dramatiske historie fra tiden efter 1. verdenskrig og frem til 2. verdenskrigs afslutning gennem Jørns families skæbne.

Jørns bedstefar fødes i 1892 ca. 15 km syd for den nuværende dansk-tyske grænse. Han overtager slægtsgården i 1916, og efter Jørns fars fødsels beslutter familien, der bor i Tyskland, sig for at bekende sig åbent til det danske. Da Hitler tager magten, forværres vilkårene for alle dansksindede radikalt, og Jørns far og hans tre brødre indrulleres mod deres vilje i den tyske krigsmaskine. Mirakuløst nok overlever de alle denne rejse i helvede, og Jørns far tager fat på en livsgerning som lærer i det danske mindretal.

Disse gribende fortællinger hører vi til foredraget, som suppleres af private foto, oversigtskort og korte audio-indslag.
Udstyr: Projektor, lærred og kabel mellem projektor og bærbar pc.
Pris uden for Aarhus Kommune: 2.000 kr. + kørsel.

Jørn Tranekjær Andresen
Jeg er forfatter og foredragsholder og har udgivet bøgerne "Blod og jord" (2018) og "Udyret" (2020). Jeg har rødder i det danske mindretal i Sydslesvig, men har boet i Danmark siden 1969. Foredragene har alle relation til grænselandets omtumlede historie, ofte med afsæt i min egen eller min sydslesvigske families historie. Jeg er oprindeligt uddannet cand. mag. i dansk og musik og har i en lang årrække arbejdet som selvstændig tekstforfatter i reklamebranchen. Hjemmeside: www.facebook.com/foredragAndresen