2000 kr.

Nordboerne, hvalfangertiden og Hans Egedes ankomst og virke i Grønland

Grønland, verdens største ø, har oplevet 3 arktiske folkeslag og en nordisk indvandring, og med den sidste blev Grønland herpå en del af det norske og senere dansk-norske rige. Hvorfor forsvandt
Nordboerne? Var det klimaændringer, sygdomme, konflikter med inuitterne eller udvandrede de
bare til sidst? Der vil blive fortalt om, hvordan Nordboerne levede og tilpassede sig forholdene i ca.
450 år i Grønland. Hvilke optegnelser findes der om Nordboerne, og hvilke arkæologiske fund har
man gjort, og hvad fortæller de om deres tilværelse og forsvinden?

Det tager biolog Uwe Lindholdt fat på til foredraget, hvor han også kommer omkring befolkning inden nordboernes forsvinden og de europæiske hvalfangeres påvirkning på inuitterne, hvor hver anden grønlænder i dag har en europæisk far. Endvidere at præsten Hans Egede tog til Grønland for at finde vikingerne og påbegynde missionsarbejde, idet han antog, at nordboerne stadig var katolikker i år 1721.
Udstyr: Foredragsholderen medbringer selv projektor, men det er en fordel, hvis der er et godt lærred i lokalet. Ved mange tilhørere er der brug for mikrofon. Kortere foredrag kan også aftales.

Pris: kr. 2000,- og 2,19 kr. pr. km i kørselsgodtgørelse fra enten København, Hirtshals eller Aabenraa.
Desuden har Uwe også foredrag om Grønlands flora, Grønlands sæler og om traner.

Uwe Lindholdt
Jeg er uddannet cand.scient. i biologi og kemi og har gennem mange år været ansat i gymnasieskolen. Derudover har jeg været formand for Danmarks Naturfredningsforening og har etableret Grønlands første natur- og miljøforening. Jeg har boet og rejst meget i Grønland og været guide her, og så har jeg været med på Galathea 3-ekspeditionen, hvor vi undersøgte pukkelhvalerne i Grønland. Gennem flere år har jeg nu holdt foredrag, og jeg har desuden skrevet mange artikler og bøger om natur- og miljøforhold. Til alle mine foredrag lægges der op til efterfølgende spørgsmål og diskussion.