Historie, soldater på vej i krig

Ole Kollerød, den sidste halshugning i Danmark

Vær med når vi hører fortællingen om den berømte Ole, der blev henrettet i København i 1840. Det er en gribende beretning om en lille mands kamp i et samfund uden medfølelse, men det er også beretningen om de store økonomiske problemer i første halvdel af 1800-tallet. Her opstod bl.a. konkursen i 1813, der medførte mange elendigheder i vores samfund, og hvor det var den lille mand, det gik hårdest ud over.

Ole Pedersen fra Kollerød gjorde, hvad han kunne for at overleve fattigdommen. Mens han sad i fængsel og ventede på sin henrettelse, skrev han et enestående værk: En dagbog, hvori han fortæller detaljeret om sit liv og sine forbrydelser. Dagbogen er ikke blot spændende læsning, den er også en af de sjældne kilder, vi har, til at kende de fattiges liv i Danmark dengang.
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Ingen krav.

Hans Peter Rasmussen
Jeg er pianistuddannet fra både Aarhus og Köln, fortæller og foredragsholder gennem snart 40 år og lærer. Til mine foredrag fortæller jeg især om historiske emner og om særlige personer. Derudover spiller jeg klaverprogrammer og holder syng-sammen-stunder. Hjemmeside: www.hprforedrag.dk