Litteratur, forfattere og fortælling, bøger

Om samfundsrevseren Peter Sabroe

Foredragsholderen tegner et portræt af den store socialdemokratiske journalist, samfundsrevser og politiker Peter Sabroe. Der vises uddrag af den dramatiske film Kampen mod uretten fra 1949, hvori det skildres, hvordan Peter Sabroe altid kæmpede de svages kamp mod magten. Han skrev om de svages umenneskelige vilkår, kæmpede som politiker mod uretten og var i årtier de svages fremmeste frontkæmper.
Udstyr: Projektor og en bærbar pc. Foredragsholderen tager sin egen bærbare pc og kabler med, som kan benyttes, hvis der fra projektoren er en vga- og/eller hdmi-udgang. I flere af foredragene er der brug for et lydanlæg – dette aftales nærmere ved booking. Ved foredrag i større lokaler er der brug for knaphulsmikrofon.
Pris: kr. 1640,- (ekskl. transportudgifter).

Supplerende foredrag:
Foredraget kan fx suppleres med Steen Ole Hedelund Jørgensens tre andre foredrag om film; hhv. “Om filmen Pelle Erobreren“, “Om filmene Luther og Gøgereden” og “Topkamp om Lykke-Per: Roman slår film og tv-serie”.

Læs om foredraget “Om filmen Pelle Erobreren” her.
Læs om foredraget “Om filmene Luther og Gøgereden” her.
Læs om foredraget “Topkamp om Lykke-Per: Roman slår film og tv-serie” her.

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.