Horsens fjord

Omkring Horsens Fjord

Til dette foredrag kommer vi hele vejen rundt om Horsens Fjord. Vi skal bl.a. høre den spændende historie om halvøen og herregården Gyllingnæs, dens mystiske ejere og idéen om at placere landets første A-kraftværk netop her.

Vi skal også til Alrø og høre om øens kongelige forbindelse og sagnet om vikingedronningen, og så skal vi høre om Hjarnø og kong Hjarne, der flygtede til øen og gav den sit navn. Vi kommer også til at høre om det elegante, skjoldklædte vikingekirkeskib, som hænger i Hjarnø kirke.

På Vorsø, “Skarvernes Ø”, skal vi høre om en sjov familiekrønike, og så vil Poul Marcus fortælle om kirker og herregårde – bl.a. Vær Kirke og Boller Slot.
Varighed: 2×40 min.
Udstyr: Projekter, lærred og mikrofon.

Poul Marcus
At formidle blev mit levebrød. Jeg kom til at beskæftige mig med at fremstille undervisningsmaterialer til folkeskoler og gymnasier, og siden hen tog jeg initiativ til at oprette Han Herred Naturcenter og Skeelslund Kunstcenter. I 90'erne blev jeg den daglige leder af Århus Kunstmuseum (i dag kaldet ARoS), og jeg har nu i mere end 25 år holdt foredrag. Hjemmeside: www.poulmarcus.dk