Louvre i Paris

Paris

Paris er ikke alene Frankrigs hovedstad, men en metropol, som har spillet en afgørende rolle for den historiske og kulturelle udvikling af Europa. Paris er stadig modens by, som med haute couturen hvert år signalerer, hvor moden bevæger sig hen.

Paris blev i løbet af 1800-årene med impressionisterne centrum for malerkunstens udvikling, en udvikling der blev fortsat med Picasso og andre avantgardister, som frigjorde sig fra den etablerede kunst og de sædvanlige efterårsudstillinger, men blev vilde og grænseoverskridende med mange nye små salon’er.

Foredraget vil gøre rede for Paris’ historiske udvikling, hvorfor Paris blev så moderne og mondæn en by i 1800-årene og hvordan kunsten og kulturen har sat sig så dybe spor i den parisiske arkitektur i dag med les Grand Travaux, bl.a. Spreckelsens nye store triumfbue i la Defense.
Pris: kr. 2550,- (plus transport efter aftale)
Varighed: ca. 2 timer inkl. pause

Jørn Buch
Jeg er historiker og passioneret foredragsholder, med speciale i europæiske mindretal. Jeg er 73 år (født 1945) og blev student fra Tønder Statsskole i 1965. Læreruddannet på Haderslev Statsseminarium 1968. Cand.phil. i Historie fra Aarhus Universitet 1974. Seminarieadjunkt på Haderslev Statsseminarium 1973-1985. DR-Danmarks Radio 1985-1994 som specialmedarbejder i grænselandsspørgsmål, dansk-tyske relationer og mindretalsforhold. Deltager i FUEV-FUEN, Den europæiske Mindretalsunions kongres hos nationale mindretal rundt om i Europa. Hjemmesidewww.Jorn-Buch.dk