Historie, soldater på vej i krig

“Rusland – prøvelsernes slagmark”: Lidelse som en rød tråd i russisk historie

Begrebet lidelse bliver i foredraget anvendt som en rød tråd til karakteristik af afgørende begivenheder i russisk historie fra kristendommens indførelse i 988 til nu. Begrebet har en stor og tung placering i den russisk-ortodokse kirke og i det russiske folks bevidsthed.

Torben Heuer vil under foredraget fortælle om mongolernes invasion, Napoleonskrigen, 2. Verdenskrig, Sovjetunionens opløsning og “Putinistan”. Endvidere inddrages forfatterne Tolstoj og Dostojevskij til litterær belysning af temaet.
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Projektor, computer og lærred/hvid væg.

Torben Heuer
Jeg er tidligere gymnasielektor og universitetsunderviser inden for russisk sprog, kultur og historie. Jeg har været lektor i dansk ved Skt. Petersborgs Statsuniversitet. Jeg er nu forfatter og har gennem mange år holdt foredrag om russiske forhold på baggrund af min vidstrakte rejseerfaring fra både den gamle Sovjetunion og det nye Rusland.