Julekugler, højtider og årstider

Så er det jul igen…

Et muntert og indsigtsfuldt foredrag om julens traditioner og symboler og tiden, der er gået siden julen var hvid og familiens egen gås blev slagtet. Lisbeth genfortæller H. C. Andersens Grantræet og Selma Lagerlöfs Den Hellige Nat, og vi synger et par af julens dejlige sange.

Vi skal høre, hvor juletræet kom fra og hvornår kom det til Danmark – og hvor? Hvorfor vi tænder ét lys ad gangen i adventskransen, og hvorfor er sløjferne lilla? Har æbleskiverne altid været så små, og var pebernødderne de første julesmåkager, man begyndte at bage? Rengøringen havde en særlig betydning, og i julestuen gik det løs med leg og spas.

Bliv klogere på julen og tiden før og efter julen, og se på de smukke ting Lisbeth har på sit julebord med litteratur og rekvisitter, der relaterer sig til foredraget.
Varighed: 2×45 – 50 min. plus pause.
Udstyr: Bærbar mikrofon og et bord på ca. 170 cm i længden.

Lisbeth Weitemeyer
Jeg er cand.mag., dramaturg, historiker og forfatter og har i mere end 20 år holdt foredrag. Jeg fortæller om og underviser i emner inden for kommunikation, danmarkshistorie, nordiske forfatter og jul, og siden 2007 har jeg været ansat på Museet på Koldinghus som guide, dramaturg og fortæller. Hjemmeside: www.klarscene.com