2000 kr.

Svalbard – Historie – Fauna – Flora

Til dette foredrag fortæller Uwe Lindholdt om Svalbard. Øgruppen ligger halvvejs mellem det norske fastland og Nordpolen, så man kunne forvente, at der uudholdeligt koldt. Men takket være Golfstrømmen, kan Spitsbergen og de andre øer i øgruppen prale af et overraskende mildt klima med markante årstider.

Svalbard er en øgruppe i Nordishavet på ca. 62.050 km². Svalbard har arktisk klima med et stærkt præg af kystklima.

Uwe kommer også ind på midnatssolen og mørketiden, historien bag Svalbard hvor forskellige nationaliteter jagtede hvaler, russernes rolle i Svalbard og desuden historien bag dansk-norsk suverænitet over Svalbard og derefter Norge fik suverænitet 1920.

I dag kommer turisterne for at opleve Svalbard spændende natur bestående af isdækkede fjorde, gletsjere, himmelstræbende fjelde og et unikt dyreliv – herunder isbjørne, polarræve og den særlige svalbardren. Ganske enkelt et perfekt sted at jage nordlys, med en bred vifte af forskellige aktiviteter. På Svalbard yngler 30 fuglearter og der er 164 blomsterarter og i havet er der pga. Golfstrømmen masser af fisk, sæler og hvaler.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Foredragsholderen medbringer selv projektor, men det er en fordel, hvis der er et godt lærred i lokalet. Ved mange tilhørere er der brug for mikrofon. Kortere foredrag kan også aftales.

Pris: kr. 2000,- og 2,19 kr. pr. km i kørselsgodtgørelse fra enten København, Hirtshals eller Aabenraa.
Desuden har Uwe også foredrag om Grønlands flora, Grønlands sæler og om traner.

Uwe Lindholdt
Jeg er uddannet cand.scient. i biologi og kemi og har gennem mange år været ansat i gymnasieskolen. Derudover har jeg været formand for Danmarks Naturfredningsforening og har etableret Grønlands første natur- og miljøforening. Jeg har boet og rejst meget i Grønland og været guide her, og så har jeg været med på Galathea 3-ekspeditionen, hvor vi undersøgte pukkelhvalerne i Grønland. Gennem flere år har jeg nu holdt foredrag, og jeg har desuden skrevet mange artikler og bøger om natur- og miljøforhold. Til alle mine foredrag lægges der op til efterfølgende spørgsmål og diskussion.