Samfund og kultur, menneskeikoner

Ta’ klimaet alvorligt

Udgangspunktet for foredraget er to bøger og en filosofs tanker om angst. I 1986 udgav den tyske sociolog Ulrich Beck en bog, der på dansk fik titlen Risikosamfundet. I bogen beskriver Ulrich Beck, hvordan det moderne menneske ser alvorlige problemer overalt. Miljø- og naturkatastrofer, terror, problemer med klimaet og indvandring er eksempler, der skaber frygt. Ofte ganske ubegrundet.

Denne frygt går den svenske læge og statistiker Hans Rosling og hans søn og svigerdatter til angreb på i bogen Factfulness, der udkom på dansk i 2018. Roslings pointe er, at frygten bl.a. opstår, når vi ser verden gennem mediernes massive strøm af dramaer, dommedagsprofetier og følelsesladede tv-programmer.
Rosling dokumenterer statistisk, at verden har det langt bedre, end vi tror.

I foredraget perspektiverer foredragsholderen Roslings kritik til moderne mediemagt og filosoffen Søren Kierkegaards tanker om angst som et grundlæggende livsvilkår.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor og en bærbar pc. Foredragsholderen tager sin egen bærbare pc og kabler med, som kan benyttes, hvis der fra projektoren er en vga- og/eller hdmi-udgang. I flere af foredragene er der brug for et lydanlæg – dette aftales nærmere ved booking. Ved foredrag i større lokaler er der brug for knaphulsmikrofon.
Pris: kr. 1900,- (ekskl. transportudgifter).

Steen Ole Hedelund Jørgensen
Jeg er uddannet journalist og lærer og har arbejdet i Danmarks Radio på Østjyllands Radio, som reporter på TV Avisen og som leder i DR's afdeling i Aarhus. Desuden har jeg arbejdet som freelancejournalist og som lærer i folkeskolen og på højskoler samt som leder af en friskole. I dag læser jeg teologi og arbejder som forfatter. Gennem 20 år har jeg holdt foredrag.