Tibetekspressen: Toget til Tibet

Da Kina for få år siden færdiggjorde deres jernbane mellem Beijing i Kina og Lhasa i Tibet, var Nikolaj den første dansker ombord. Jernbanen er en ingeniørmæssig bedrift i verdensklasse, både motorer og passagerer skal have kunstig ilt, for at fungere i højderne.

Tibetekspressen fra Beijing til Lhasa er verdens højeste beliggende jernbane. Undervejs skal vi møde tibetanerne, se bjerge ud af vinduerne og høre om hvordan det er at køre over 5000 meter over havets overflade, lige så højt som Mt. Everest basecamp.

Tibet skal heldigvis ikke kun opleves gennem togets specialbehandlede ruder, for efter ankomsten tager Nikolaj tilhørerne med gennem landet på Verdens Tag. Vi skal ud til klostre hvor munkene i klappende og højlydte diskussioner forsøger at enes om Buddhas lære.

Vi skal opleve Lhasa helt tæt på, og vi skal næsten mærke vinden blafre i bedeflagene rundt om yakoksekranierne.
Varighed: 2 x 45 min.
Udstyr:

Nikolaj Wessel Witte
Jeg er uddannet cand. mag. i filosofi med speciale i kinesisk filosofi, professionel foredragsholder med 20 års erfaring og globetrutter. Jeg er far i Globetrotterfamilien, medlem af De Berejstes Klub, tidligere chefredaktør på rejsemagasinet Opdag Verden, og har optrådt som vært på rejseprogrammer på TV. Jeg er specielt fascineret af verdens kulturer, historie og religioner. Hjemmeside: https://www.foredragomrejser.dk/online-foredrag-rejser